alhocfoto -

Lär dig spara bilder för webben



Först ska du ändra storleken på bilden genom att  klicka på Image och sedan Image Size. Då kommer en ruta upp där det först står Width och sedan Height. På Width skriver ni du storleken som du vill ha på bildens bredd och på height storleken du vill ha på bildens höjd. Klicka på ok när du är klar.




För att vi inte ska råka skärpa upp något annat lager än bakgrunden är det bäst att lägga ihop alla lager till ett. Detta gör du genom att klicka på cmd (mac) eller ctrl (pc)




Nu ska vi skärpa upp bilden eftersom när man förminskar bilden förlorar den skärpa. Detta gör du genom att klicka på filter och skrolla sedan ner till other och klicka på high Pass.



Nu kommer ett grått lager att synas på bilden och en ruta kommer upp där man väljer hur grått lagret ska vara. Jag tycker själv det blir bäst att välja 0,3 i radius. Det man ska tänka på när man väljer radius är att man inte ska se någon färg i bilden, fast man ska se linjerna i bilden. (ungefär som i bilden ovan).



Vi vill inte  ha detta gråa lager på bilden, så för att göra det "genomskinligt"  klickar man på Edit och sedan Fade high pass.





Du kommer nu få upp en ruta. Längst ner i rutan står det mode. Klicka på knappen bredvid och skrolla ner till Linear Light. Nu kommer bilden att bli skarp, ibland kan den till och med bli för skarp. Ifall bilden blir för skarp drar du på "spaken" nedanför opacitet. Då ändrar du opaciteten. (alltså i detta fall hur skarp bilden ska vara)



Nu när bilden är lagom skarp ska vi spara bilden för webben. Detta gör du genom att klicka på file och sedan på  Save for Web & Devices.




Nu kommer bilden förhandsvisas. På höger sida finns en liten meny. En ruta (som bilden visar) som heter convert to sRGB MÅSTE vara ikryssad. lite högre up i menyn kan man välja vilket format man vill ha, jag brukar ha jpeg eftersom den är bäst till bloggen. Sedan är det bara att klicka på save och spara på den plats på datorn du vill ha bilden. Sedan kan är det bara att publicera bilden på bloggen. Nu blir bilden skarp och behåller kvaleten som när du redigerar bilden.

Hoppas ni lärde er något och förstod. Om det blir några problem så skicka bara en kommentar till mig. Jag har använt mig av photoshop cs5.


maja [FOTO]

Dagens blogg är nu uppe, kika om det blev du! :)

PHOTOBYMADELEINE -

Sv: Åh tack så jättemycket super snälla du! :) Jag blir så glad, och ja, jag lärde mig faktiskt en hel del :D Massa kramar!

datum: 2011-04-21 | tid: 20:50:42 | blogg: http://photobymadeleine.webblogg.se/
EMELIE - FOTO

åhhh vad gullig av dig! super bra tips & snällt att du ville ta din tid & visa!:D

men varje gång man spara för webben vlir la inte bilderna vanliga för då öpnnas dom ju för internet hela tiden völ ? :D

datum: 2011-04-21 | tid: 21:05:43 | blogg: http://thisemelie.blogg.se/
Towa

Alltså jag hittar inte "Fade high pass"?

datum: 2011-08-18 | tid: 21:03:13 | blogg: http://towabj.blogg.se/



Ditt namn:

E-postadress: (publiceras ej)
kom ihåg mig?
URL/Bloggadress:

Kommentar: